Головна » Статті » Методичні розробки уроків |
Святково прибрана зала, на стінах плакати з висловами про мову, портрети письменників. На сцені ведучі. 1-й ведучий Рідна мово, росту я крізь тебе, Крізь родовища дум і краси. Я курганом стою серед степу Я прошитий травою густою, Я промитий Дніпром до кісток. Рідна мово, без тебе ніхто я, Мов відірваний вітром листок. (П. Перебийніс) 2-й ведучий. Першим до нас приходить слово. З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. «Мама, тато, баба, льоля, киця»,— лепече дитина. Які дивні перші двоскладові слова! А потім знання словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає день за днем десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, казка, пісня, хліб, сіль, вода, трава. З кожним словом світ ширшає, розкриває свої принадні обрії... Світ — мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова... 3-й ведучий. У школі за допомогою слова відкриваємо таємничість і складність інших наук: історії, географії, біології, фізики, математики та інших. Отже, словесність — початок усіх наук. Вона — джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою. 4-й ведучий .. Слова, слова... Вони в собі всі різні: Тривожні й тихі, радісні й сумні; Є терпеливі, є жорстокі й грізні, Лукаві й чесні, мудрі і смішні... ; Не грайся словом. Є святі слова, Що матері з доріг вертають сина. Спіши до неї, доки ще жива, Допоки розум і допоки сила. Знайди те слово — вічне і земне. За часом час нам світ перестилає. Минуше все. Лиш слово не мине І та любов, що смертю смерть долає. 1 -й ведучий. Слово посідає вагоме місце у житті людини, тому й користуватися ним треба вміти, щоб воно слугувало тобі сповна. Використання конкретного слова у певному стилі є стилістичною нормою, а сукупність загальноприйнятих правил, якими користуються мовці,— це літературна норма. Володіння нормами літературної мови свідчить про дотримання культури мовлення. Як же її досягти? Послухайте поради одного із учнів. Культура мовлення 1. Викладайте свої думки у логічній послідовності, намагайтеся, щоб вони не суперечили одна одній. Подумки складіть план своєї відповіді за схемою: задум — основна думка — її розгортання — висновки. 2. Формулюйте свої думки чітко і зрозуміло. Для цього користуйтеся поняттями й термінами, які вам знайомі, точно передають ці поняття, доречні у даному контексті. 3. Правильно ставте логічний наголос та наголоси у словах. 4. Дотримуйтесь граматичних (відмінкових, особових форм) та орфоепічних (вимовних) норм української літературної мови. 5. Дбайте про чистоту мови, уникайте жаргонних, вульгарних слів і виразів, необгрунтованих повторень, зайвих слів. 6. Стежте за побудовою речення, вислову, фрази. Давайте повні аргументовані відповіді.
8. Говоріть виразно, у розмірено-му темпі, без надмірної міміки і зайвих жестів. 2-й ведучий. Ми прослухали з вами, як досягти культури літературного мовлення. Звичайно, такою мовою письменники пишуть твори художньої літератури, та, шоС краще відобразити життя народу, митці використовують і живу розмовну мову, яку ми чуємо в побуті. Ось послухайте уривок із повісті Олександра Довженка «Зачарована Десна». Дійові особи: Сашко, баба, дід Захар. Сашко. Погулявши коло бджіл, наївшись огіркових пуп'янків, натрапив я на моркву. Більш за все я чомусь любив моркву. Вона росла в нас рівними кучерявими рядочками скрізь поміж огірків. Я оглянувся, чи не дивиться хто. Вириваю одну — мала. Гичка велика, а сама морквина дрібненька і зовсім не солодка. Я за другу — ще тонша. Третю — тонка. А моркви захотілося, аж тремчу весь! Перебрав я увесь ряд. Оглянувся — що робить? Тоді я посадив усю моркву назад: хай доростає, думаю, а сам подався далі шукати смачного. Коли ж дивлюся: баба снує коло моркви, дідова мати. Я — бігом, куди ж його тікать? Баба. Куди ти, бодай тобі ноги повсихали! Куди ти тютюн ламаєш, бодай тобі руки й ноги поламало! А бодай ти не виліз із того тютюну до хторого пришествія! Щоб ти зів'яв був, невігласе, як отаморквочка зів'яла від твоїх каторжних рук! Баба падає на коліна, молиться і гукає в саме небо: — Мати божа, царице небесна, голубонько моя, побий його, невігласа, святим своїм омофором. Як повисмикував він з сирої землі і оту морковочку, повисмикуй йому ручечки й ніжечки, поламай йому, свита владичеце, пальчики й сустав- чики. Царице небесна, заступнице моя милостива, заступись за мене, щоб ріс він не вгору, а вниз, і щоб не почув він ні зозулі святої, ні божого грому, щоб не їв він тієї морковочки, та бодай його пранці та болячки з'їли, та бодай його шашіль поточила. Голубоньки мої святі, та щоб він же не бачив ні вашого пір'ячка святого і не чув вашого туркоту небесного! Щоб не вийшло з нього ні кравця, ні шевця, ні платника, ні молотника. Сашко. Рятуватися треба, поки не пізно. Що ж його зробить? Піду на вулицю шанувати великих людей. Дід казав, що за це прощається багато усяких гріхів на тім світі. Піду знімати перед ними шапку й казати «здрастуйте». На вулиці сидить дід Захар. Сашко підходить знімає шапку: — Здрастуйте, діду! — пішов далі. «Мабуть, дід мене не помітив. Треба вернутися і сказати ще раз голосніше». — Здрастуйте, діду'— пішов далі, дід не подав голосу. «Що його робить? Куди податись? На вулиці нікого. Піду ще до діда Захара». — Діду, здрастуйте! — голосно сказав і зняв шапку. — Та йди під три чорти! Не дратуй мене, крутишся тут, нечистий вас носить,— розгнівався дід. 3-й ведучий. Та не завжди українці могли вільно розмовляти рідною мовою. Погляньмо на відомості, взяті з «Українського історичного і календаря». Відразу після Переяславської ради царський уряд роз- почав наступ на українську духовність. Особливо нищівної наруги зазнала мова як головний чинник національної означеності. 4-й ведучий. XX століття принесло нашій мові й культурі високі злети і найскладніші випробування. Ми знали український Ренесанс 20-х. Події цього періоду яскраво відображені у п'єсі Миколи Кулі-ша «Мина Мазайло». Перегляньте уривок із цього твору, зробіть висновки (учитель підбирає уривок самостійно, враховуючи артистичні здібності учнів). Ставиться постановка 5 яви із першої дії. 1-й ведучий. А чи часто ми говоримо українською мовою? Чи знаємо її настільки, щоб нас правильно зрозуміли; коли ми висловлюємо свою думку? Чи не були ви в такій ситуації, як оці дівчатка? — У мене завтра День народження. Мені пошили плаття з атласу. — З атласу? Та ти шо? — З атласу! Він такої рідкісної білизни! — Білизни? Так з чого тобі плаття пошили: з білизни чи з атласу? —- Та з атласу ж! — Не розумію — як можна пошити плаття з паперу? — З якого паперу? Якої білизни? — Ти ж сама кажеш. — Я кажу з шовку, а ти — з паперу. 1-й ведучий. Чи всі зрозуміли, про що говорили дівчатка? Якщо ні, то послухайте віршик. Нас із братом зовні розрізняють Лише за наголосом, друже, Коли ж серйозно зіставляють, То бачать: схожі ми не дуже. Я — збірник карт географічних, Таблиць, малюнків ботанічних. Дорослий зна мене й дитина. Мій брат — відома всім тканина. 2-й ведучий. У процесі життя народу в нашій мові з'являються нові слова. Не завжди людина встигає опанувати нову лексику, тому не розуміє, про що йдеться, а інколи надмірне використання іншомовних слів робить нашу мову не зрозумілою. Ось послухайте розмову в кафе і зробіть для себе висновки. Гукаю собі у кафе офіціанта: «Борщ український, будь ласка, подайте, склянку узвару й вареники з м'ясом». «Пані, ну що ви... Кафе в нас сучасне! Стейк є в нас, гамбургер, чизбургер, піца, (Що то він каже? І як воно їсться?) «Фанта», «Міринда», є «Спрайт», «Кока-кола», Пийте «Бонакву». А ось «Пепсі-кола». Ще є солодощі — тільки для вас: «Ківі», «Пікнік», «Помаранч», «Снікерс», «Марс»... (Може, він лається?) Прошу сідайте!» «Ой, щось погано... Водички подайте!» (Хто його знає, чим він нагодує...) «Дякую. Вибачте. Завтра зайду я». 3-й ведучий. А інколи буває й так, що, живучи в Україні, люди соромляться української мови, не розмовляють нею, тому потрапляють у такі ситуації, як герої гуморесок Павла Глазового. Послухайте гуморески Павла Глазового «Кухлик» та «Турок». 4-й ведучий. Знати рідну мову— це не стільки обов'язок, скільки усвідомлення того, що ти — українець, ти житель держави, яка зветься Україною. Тож знай свою мову люби її, поважай. Ось кілька порад щодо вивчення української мови.
(Учні 5-го класу читають вірші). 1 -й учень Якщо з українською мовою В тебе, друже, не все гаразд. Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст. 2-й учень Примусова тим, хто цурається А хто любить, той легко вчить: Все, як пишеться, в ній вимовляється, Все, як пісня, в ній звучить. 3-й учень І журлива вона, й піднесена, Тільки фальш для неї чужа. В ній душа Шевченкова й Лесина, І Франкова у ній душа. 4-й учень Просим учнів, до зубріння звичних; Ви не бійтесь правил граматичних. Є у кожного до мови хист,— Не зубріть, а розумійте зміст. 5-й учень Як зумієм правила ми з вами Виражати власними словами, Знань одразу збільшиться за час,— Вчитель просто не впізнає вас! 6-й учень Боротьба за рідну мову — це не тільки боротьба, Це викохування слова, добрий вибір і сівба. Щоб від серця і до серця, від душі і до душі Потрапляли ці ядерця і приймалися усі. Щоб ярились, квітували ці зерняточка малі І щодня заполоняли простір рідної землі. Щоб ніщо не заважало їм здійматися й цвісти, Щоб будяччя чорне жало не вбивало ці ростки. 7-й учень Буду я навчатись мови золотої... У трави-веснянки, у гори крутої, В потічка веселого, що постане річкою, В пагінця зеленого, що зросте смерічкою. 8-Й учень Буду я навчатись мови-блискавиці В клекоті гарячім кованої криці, В корневищі пружному ниви колоскової, В леготі шовковому пісні колискової. 9-й учень Щоб людському щастю дбанок свій надбати; Щоб раділа з мене Україна-мати, Щоб не знався з кривдою, не хиливсь під скрутою, В гніві бився блисками, а в любові — рутою. 3-й ведучий. Хто ж робить найбільший внесок у розвиток рідної мови? Звичайно, це письменники. Тому сьогодні ми принесли символічний букет улюбленому письменнику. Ми любим квіти дарувати, Й коли настане слушний час — Все те, що хочемо сказати, Ці квіти висловлять за нас.
Учні по черзі виходять до великої вази і ставлять у неї квіти.
• Лесі Українці — білу лілею як символ чистоти. • Ромашку — Олені Телізі за нескореність. • Мак — юний цвіт, що не зга-са,— Василю Симоненку. • Котики верби — Марко Вовчок за жіночу ніжність і красу. • Троянду — любов святу — Володимиру Сосюрі за вірші про кохання. • Гвоздику — Олесю Гончару за оспівування героїв війни. • Нарцис — Олегу Ольжичу за горду необачність. • Півонія —Ользі Кобилянській за багаторічне талановите життя. • Колоски — Олександру Довженку за вірність рідній землі. • Терени — Остапу Вишні за їдку сатиру. • Калину — Василю Стусу за страждання на засланні. • Безсмертники — Тарасу Шевченку за вічність його творів, за живучість «Кобзаря» • Незабудки — Іванові Франку за оригінальність, неповторність, жанрову різноманітність його творів. 4-й ведучий. Ось таке у нас вийшло свято української писемності й мови. Хай щастить вам у вивченні мови, хай служить вона вам вірою і правдою. А завершимо ми свято «Молитвою абетковою»: Аз молюся словом сим до Тебе, Боже мій, що сотворив на світі Видимі й невидимі істоти. Господи, пошли Свого на мене Духа, щоб зродив у серці Слово, Єжи буде для добра всім сущим Животворне Мудрістю Твоєю. Затверди Закон — ясний світильник І дорогу праведного Слова, Й рід слов'янський сподоби хрещений, Кротких тих, котрі людьми Твоїми Ласкою Твоєю нареклися, Милості Твоєї просять. Нам дай, Боже, всемогутнє Слово, Отче, Сину й Найсвятіший Духу,— Прагнучи до Тебе допомоги, Руки піднесу свої до неба: Силу й мудрість дай Твою черпати, Тільки ж Ти даєш снагу достойним. Упаси нас, Боже, од спокуси, Фараонської важкої злоби, Херувимську мисль подай і розум, Царю наш Небесний, хочу славить Чудеса Твої предивні, вічні, Шестикрильної снаги спізнати, Щедре діло, Вчителем твориме, Юному й похилому доступне; Язиком новим хвалу воздати І Отцю, і Сину, і Святому Духу, І нині, і прісно, і на віки вічні амінь. (Зі старослов'янської переклав Д. Білоус)
Мово! Мудра берегине мого народу ! ( літературно –музична композиція)
| |
Переглядів: 1660 | |
Всього коментарів: 0 | |