Головна » Статті » Методичні розробки уроків |
Обладнання: автопортрети Т. Г. Шевченка; на столі на вишитому рушнику пучок колосків, свічка, гусяче перо, аркуші паперу; предмети для інсценування, виставка збірок творів Т. Г. Шевченка. Епіграфи: Визнання художника — спрямувати світло в глибину людського серця. Р. Шуман Художник — дзеркало, але дзеркало живе. В. Короленко ХІД ЗАХОДУ Вчитель. У перші березневі дні ми знову згадуємо ім'я великого генія словесності, талановитого художника Тараса Григоровича Шевченка. Талант приходить у світ, щоб допомагати людям у пізнанні дійсності. І Тарас Григорович Шевченко допомагав вогненним словом, яскравими фарбами, рішучими вчинками. Так, ми справді маємо великого поета, а сьогодні ми дізнаємось про талановитого художника. «Презентація» Слайд № 1 1-й учень Він був борцем, Борцем живе між нами І вічно житиме, крокуючи піснями Через кордони і крізь даль віків. 2-й учень Він був сином мужика, і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком, і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком, і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій. Іван Франко 1- й учень Хай же промінь твоїх думок Поміж нами сяє,— «Огню іскра великого» Повік не згасає!
2-й учень. Датський критик Георг Брандес говорив, що «треба володіти мужністю, щоб мати талант». Своє життя Шевченко віддав сміливій боротьбі проти існуючого безправного кріпацького життя своїх земляків, проти несправедливої долі України, яку бажав бачити вільною, квітучою.
Вчитель . Сьогодні ми побуваємо у віртуальні галереї Т. Г. Шевченка. Отож перша зала - автопортрети Шевченка «Віч-на-віч із собою». 2-й учень. Творчість великих художників, а до таких і належить Тарас Григорович,— це завжди прекрасний сад з квітами й реп'яхами, а не красивий парк із утрамбованими доріжками. (Слайд № 1): «Визнання художника — спрямувати світло в глибину людського серця»; «Художник — дзеркало, але дзеркало живе».) Важко сходив Тарас Григорович до вершин малювання. 1-й учень. На сьогодні налічується 835 творів Шевченка - художника: живописця, рисувальника, гравера. Картини митця беззаперечно доводять, що й у надзвичайно тяжкі роки кріпацтва, заслання, незважаючи на заборони, він не припиняв працювати як художник, а в окремих жанрових композиціях досяг такого високого рівня, якого ще не знало тогочасне російське й українське образотворче мистецтво. 2-й учень. В образотворчій спадщині Шевченка велике місце посідає портрет. У центрі малюнків — людина, її духовний світ, характер. Митця хвилює поєднання зовнішньої і внутрішньої краси людини. 2-й учень. Шевченко - художник наслідував і розвивав кращі традиції таких майстрів портрета, як Боровиковський, Кіпренський, Тропінін, Рембрант. Тарас Шевченко твердо засвоїв настанови К. Брюллова щодо уміння малювати: олівець завжди повинен йти за думкою художника. Портретна Палітра Шевченка досить колоритна, проте чи не найяскравіше почуття, переживання митця передають автопортрети художника. 1-й учень. Хтось може запитати: «Чому Шевченко так часто малював себе?» Справді, часто. Більше 30 автопортретів у різних техніках: олійному живописі, акварелі, малюнку, офорті. Хіба що Рембрант малював себе частіше. 2-й учень. «Пізнай самого себе». Ці слова дійшли до нас із давнини. Кажуть, вони були улюбленим девізом Сократа. Бажання пізнати самого себе, свою душу, а потім розповісти про це людям народжує у поезії образ, який ми називаємо «ліричним героєм». Щось подібне знаходимо й у живописі.
1-й учень. Більшість автопортретів Тарас Григорович Шевченко виконав у переломні моменти свого життя. Вивчення й зіставлення цих картин може дати цікавий матеріал для розкриття душевного стану Шевченка - кудожника. 1-й екскурсовод (Слайд «Автопортрет 1840 р.»). Ось перший автопортрет Тараса Григоровича Шевченка 1840 року. Шевченко тільки-но одужав після страшкого тифу. І все ж, незважаючи на фізичну слабкість, молодого художника переповнює почуття довгожданої волі, яку Тарас нарешті одержав. Він ще не встиг звикнути до неї. Саме в той час Тарас пише братові Микиті, до й досі не може отямитися від того, як з брудного горища він, ніби на крилах, перелетів у чарівні зали Академії мистецтв. «Живу, учусь, нікому не кланяюсь нікого не боюсь, велике щастя буть вольним чоловіком»,— писав Тарас братові.
Інсценівка « Шевченко за роботою » 2-й екскурсовод. Ніколи раніше не малював Тарас олією. Звик до акварелі. Виходило непогано. Шевченко. А що, як спробувати написати олією автопортрет? Кажуть, самого себе малювати найважче. Ніби й знаєш себе добре, а спробуй передати на полотні свій характер, настрій, показати усе те, що у тебе на душі... (Відчиняє вікно, ставить дзеркало, пильно розглядає себе, починає малювати олівцем.) 1-й екскурсовод. Тарас зробив підмальовок, тоді узявся за пензлі... Невдовзі з темного овалу полотна виступило бліде й змарніле юнацьке обличчя. Глибоко запалі очі. Вилиці виступили чіткіше. Шевченко. 26 років... Лише 2 роки минуло, як викуплений з кріпацтва... Та нидіють у рабстві сестри й брати, замучені в кайданах. Вираз докори на їхніх обличчях щоночі сниться мені... Скільки кривди та горя навколо! 2-й екскурсовод. Сумна втома зачаєна в невеликих гемних очах. Глибокою зморшкою перерізане високе світле чоло. Безрадісний вигляд застиг на блідому обличчі. Ні, він не міг відчувати себе повністю щасливим. У погляді є щось гарячкове, стривожене й водночас рішуче, сповнене сподівань. Стрімкий поворот голови, енергійний рух портретованого назустріч засвідчує силу духу, незламність, прагнення боротьби. Адже вийшов уже перший Тарасів «Кобзар». Уже відчув юнак у собі силу таланту поета, а тепер ось перед мольбертом і художника! Робота просувалася швидко. Тарас малював впевнено і натхненно. (Поклав пензель, відступив від портрета й почав пильно роздивлятися самого себе.) Шевченко ...Овал Упевнено прокреслив на мольберті (Овал немов за спиною обвал; Там крижана, жахна присутність смерті...). Овал, але перейдено межу: Із небуття — у новоріччя волі! Прощайте, скрути долі — антресолі, Він виривається із віражу! Вчорашній раб на полотно нужденне Обрушується. Молодості шквал!
«Кріпацтво, смерть — це все таке буденне; Писатиму я свято — свято в мене...» А свято не вміщається в овал! 1-й екскурсовод (Слайд «Автопортрет 1843 р.»). Автопортрет 1843 р., виконаний олівцем, не позбавлений романтизації, яка, на жаль, не здобуває розвитку в наступних роботах. Сучасник так змальовує поета: «Обличчя його, на перший погляд, здавалося звичайним, але очі світились таким розумним і промовистим світлом, такою свідомістю своєї гідності, що мимоволі привертали до себе увагу кожного. У його голосі була дивовижна м'якість, у ході і в усіх рухах — зосередженість. Одягався він не вишукано, але просто й чисто; вдома ж любив носити народне українське вбрання». Т. Г. Шевченко подарував автопортрет 1843 року княжні Варварі Миколаївні Рєпніній. 2-й екскурсовод (Слайд «Автопортрет 1845 р.»). 1845 рік. Збуджено-романтичне ставлення до життя змінилося в Шевченка тверезим, змутнілим розчаруванням. Художник збагнув, що милування зразками високого мистецтва в колах дворянської інтелігенції уживається з байдужістю до ближнього. 1-й читець Трагічне прозріння... Кругом мене, де не гляну, Не люди, а змії, 1 засохли мої сльози., Сльози молодії. І тепер я розбитеє Серце ядом гою, І не плачу, й не співаю, А вию совою... Проте вже портрет 1845 року свідчить, що пік розчарування, коли з'явилися і «Заповіт», і «Три літа», вже минув. Очі дивляться на нас лагідно, співчутливо, а все обличчя випромінює душевну м'якість. Мабуть, тоді він щиро повірив, що Раз добром нагріте серце Вік не прохолоне... У цьому автопортреті відчувається високий професіоналізм художника. Його виконано олівцем, кілька ліній, скупа штриховка — і цього вистачило для зображення одягу. А от обличчя пророблено набагато детальніше, дуже тонко, старанно «виліплене» світлом і тінню. Повний текст тут
Екскурсія до віртуальної галереї Т. Г. Шевченка ( урок – презентація з використанням мультимедійних технологій ) | |
Переглядів: 581 | |
Всього коментарів: 0 | |